Begeleiding aan nieuwetijdskinderen in het onderwijs

Spiritueel sociaal-emotioneel leren: Een holistische benadering

Het welzijn van leerlingen gaat verder dan alleen cognitieve ontwikkeling. Spiritueel sociaal-emotioneel leren richt zich op de ontwikkeling van zelfbewustzijn, empathie, veerkracht en verbondenheid. Door aandacht te besteden aan deze aspecten in het onderwijsprogramma, worden leerlingen gestimuleerd om zichzelf beter te begrijpen en positieve relaties met anderen op te bouwen.

Een specialistische benadering

Als leerkracht sta je voor de uitdaging om alle kinderen in je klas te onderwijzen en begeleiden, ongeacht hun verschillende behoeften en capaciteiten. In de dynamische wereld van het basisonderwijs kom je mogelijk ook in aanraking met nieuwetijdskinderen, kinderen die gevoeliger zijn voor prikkels, intuïtiever zijn en een sterke connectie hebben met spiritualiteit.

Voor deze bijzondere groep kinderen is het essentieel dat zij op school begrepen en ondersteund worden. Het is dan ook van groot belang dat er leerkrachten zijn die gespecialiseerd zijn in het onderwijs aan nieuwetijdskinderen. Deze specialisten hebben kennis van specifieke pedagogische technieken en methodes om deze kinderen optimaal te kunnen begeleiden.

Nieuwetijdskinderen zijn kinderen die zich anders ontwikkelen dan hun leeftijdsgenoten. Ze hebben vaak een sterke intuïtie, zijn gevoelig voor prikkels en hebben behoefte aan een specifieke benadering in het onderwijs. Een specialist op dit gebied kan leerkrachten adviseren en ondersteunen bij het creëren van een omgeving die aansluit bij de behoeften van nieuwetijdskinderen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

 


Gouden weken: Spiritueel Sociaal Emotioneel Leren

Ieder schooljaar start je in de klas met groepsbevorderende activiteiten die als doel hebben om elkaar te leren kennen en om groepsafspraken te maken. Deze activiteiten zijn vaak kort en alleen op de groep gericht. Ik merkte, de laatste jaren, dat kinderen het lastig vinden om zich op de groep de concentreren en ben ik gaan nadenken wat de reden was.

Tijdens het eerste jaar van de opleiding (Holistisch Lesgeven te Almere) ben ik gaan ervaren wat ik voel en ben ik beter gaan begrijpen waarom ik reageer/doe zoals ik reageer/doe. Meer zelfbewustzijn, meer besef van jezelf. Hierdoor viel bij mij het kwartje: De Gouden Weken besteden geen aandacht aan besef van jezelf en de ander. Het is direct gericht op de groep, terwijl kinderen niet de kans krijgen om eerst zichzelf te begrijpen. Hoe kun je dan een ander gaan begrijpen?


Ik heb een lesprogramma ontwikkeld (met 18 lessen) die je tijdens de Gouden Weken kunt inzetten, maar ook is het lesprogramma goed in te zetten bij klassen die op sociaal vlak nog niet lekker lopen. Iedere les heeft als basis een fase van groepsvorming, SEL competentie en een doel voor de leerlingen.

Het lesprogramma start met de formingsfase en de Ik-competenties. Hierin gaan leerlingen op verkenningstocht naar hun eigen kwaliteiten en gevoelens. Daarna gaat het lesprogramma over naar de Jij-competities waarbij je de kwaliteiten en gevoelens van de ander gaat leren kennen. Als laatste komt de normingsfase waarbij de Wij-competenties centraal staan. De groep gaat afspraken met elkaar en werken aan allerlei opdrachten om elkaar nog beter te leren kennen en begrijpen.

In de lessen heb ik geprobeerd om werkvormen te verwerken waarbij er een beroep wordt gedaan op de creatiekracht van de leerlingen. De laatste jaren merk ik dat leerlingen niet meer weten wat zij allemaal kunnen maken, creëren. Ook zijn er werkvormen waarbij de leerlingen actief in beweging komen met als doel dat ze ook intern actief gaan worden en dichter bij hun gevoel kunnen komen.
Door het herhalen van thema's (o.a. kleurenles, kwaliteiten) bij de verschillende competenties ontstaat er herkenning van werkvormen waardoor de leerlingen met (zelf)vertrouwen aan de slag gaan.